söndag 27 november 2011

Deck the halls...falalalalalalalala

Så nu är ordningen återställd i det Bristavska hemmet. Barnens adventspresenter hänger på sina platser, ljusstaken i köket har hela lampor, en ny sladd till adventsstjärnan är inhandlad, och ute lyser granen. Var 5:e minut går jag fram till fönstret för att se om den står kvar, det finns en risk att den kommer att blåsa iväg under natten.

I huset hörs samma julvisa om och om igen. Det är Nora som spelar "nu tändas tusen juleljus" hundra gånger i rad. Det är hennes favorit för den handlar om Jesus säger hon. Vår dotter har nämligen gått och blivit religiös den senaste veckan, tittar på youtube-klipp med Jesus och ställer tusen frågor. Varken Marcus eller jag är ju direkt troende men har inget emot dotterns nyfunna intresse. Vi har bara lite svårt att svara opartiskt på en del frågor. Sen är Marcus tveksam till hennes motiv till sin tro. - Varför gillar du Jesus så mycket frågade han ikväll vid middagsbordet. - Han är ju så söt och gullig, blev svaret.

Pga alla missöden igår ligger familjen dock efter i tidsschemat. Det vi (läs jag) även skulle ha hunnit med i helgen var att baka pepparkakor, byta till "julbäddning" i sovrummet, fixa adventsgran (hade ändå blåst för mycket för att sätta upp den).

I övrigt är allt adventspynt uppackat. Det blir mer och mer som ska upp varje år. Jag kommer bli en sådan där tant som varje år ställer fram hundratals tomtar i sitt hem. Nu är det ju inte tomtar jag har alldeles för många av utan julinspirerande ljuslyktor. Fattar inte var jag ska ställa alla. Kom precis på att jag för någon månad sedan köpte två nya som jag inte har plockat fram ännu. Jag har så svårt att välja bort och inte plocka fram allting.









Inga kommentarer: