onsdag 21 januari 2009

Vila i frid Simon!

Hela huset bär på sorg idag. Vår lilla kelgris, guldfisken Simon har lämnat oss. Han var alltid så glad och vickade på fenan när man kom och skulle ge honom mat. När han och Pelle skulle få mat i morse så låg han bara där o flöt så stilla på sidan. Jag backade 5 steg och såg på skålen med avsmak. Funderade på om jag skulle ringa hem Marcus för jag tänkte inte ta hand om fisken själv.

Men sen tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att undervisa Nora lite om döden. Nora tror nämligen att om man dör är det ingen fara för då kommer bara Prins Philip (Prinsen i Törnrosa) och ger en puss så vaknar man igen. Nora tittade på skålen med samma avsmak som jag hade gjort, jag frågade om vi skulle gå och spola ner Simon i toan tillsammans. "Nej, jag leker. Du går själv mamma". Så det gjorde jag, och jag är stolt över mig själv som klarade att spola ner en fisk på egen hand.

Nu kan jag inte gå på den toaletten, får för mig att Simon helt plötsligt ska titta fram där nere. Så det blir nog att jag går på den andra toan i några dagar.

Inga kommentarer: