torsdag 17 december 2009

Julgran


Igår åkte vi ut för att köpa julgran. Som vanligt hade jag en bild av hur det hela skulle gå till. Vi skulle gå runt där, barnen rusar runt i snön och pappan håller fram den ena granen efter den andra och mamman och barnen skakar på huvudet och säger "för gles", "för osymmetrisk", "för kort" osv. Sen hittar pappan en gran som står lite i skymundan, han håller fram den och hela familjen utropar "HURRA!!! Den ska vi ha!!"

Så blev det inte riktigt. Redan när vi kliver ur bilen så börjar Nora klaga över att det är kallt. Elsa gråter (hon är av någon anledning väldigt skeptisk till snön). Vi börjar rycka i lite granar medan barnen gråter och inser att hela situationen är ohållbar. Marcus och barnen går och sätter sig i bilen medan jag letar vidare. Efter mycket om och men får jag hjälp av Sven (? stället heter Svens julgranar så jag antar att det var Sven jag pratade med). Han var mycket hjälpsam och hjälpte mig att dra av nätet av den ena granen efter den andra. Efter att ha tittat på X antal granar inser jag att det nog är bäst att bestämma sig. Så jag tog nån som såg helt ok ut, betalade 520 kr och fick den nätad igen.

Gick tillbaka till bilen där två uttråkade barn och en riktigt uttråkad make satt och väntade.
Nästa år åker jag dit själv med ordentligt med kläder på mig så att jag kan vara där i ett par timmar tills jag har hittat den perfekta granen. Det är mer viktigt nästa år eftersom vi ska fira hemma.

Nedan är en bild på granen vi hade för två år sedan. Då hade jag inte nåt fint pynt att stoppa i granen (alla granna fina kulor köpte jag ju förra året) men formen och tätheten på den granen var perfekt.


Inga kommentarer: