söndag 13 december 2009

Julkortsfotografering

I veckan som gick avklarade vi även fotograferingen till årets julkort. Jag kan börja med att säga att barnfotograf måste vara något av de svåraste yrken man kan ha. Lovar att det är betydligt enklare att lyckas som hjärnkirurg än som barnfotograf.

Det är nog enklare om man inte kommer på idén att börja fotograferingen kl 18.30 när barnen är på så där lagom glatt humör. Att först behöva duscha innan man tvingas på strumpbyxor gör inte saken bättre.

Barnen fick några småpaket att hålla i, men ganska snart inser jag misstaget när Elsa börjar slita upp sin julklapp. Jag kastar mig fram och tar ifrån henne paketet...reaktionen låter inte vänta på sig utan Elsa (vår egen drama queen) blir helt otröstlig. Så mamman får sätta igång något slags skådespel som sedan övergår i dansen smågrodorna. När inget funkade så gick jag över på kasperteater och till sist en sångstund. Tips: Det blir inte jättebra bilder när barnen sjunger för full hals. Nåja, av 209 tagna foton så fanns det 1 som jag nog kan skicka iväg utan att skrämma julkortsmottagarna.

Nedan följer ett bildspel över några av de mindre bra bilderna


1 kommentar:

Karin sa...

Helt underbart!! Jag tycker det fanns många roliga och bra bilder bland dem, det är kul med lite action...barn är ju sådana. Det hade varit roligt att se kort på dig när du showade runt. :-)
Jag är säker på att det blir jättefina julkort, ni har ju två väldigt söta och fina tjejer!!
// Karin