måndag 6 december 2010

Lucia

På fredag är det dags för första luciatåget. Det är Noras klass som ska demonstrera sin skönsång.Imorgon bör jag därför kolla batterier till luciakrona och längden på lucianattlinnet.

Det har tyvärr uppstått en dispyt mellan mig och min äldsta dotter. För er som har läst bloggen tidigare jular vet att jag är väldigt petig med hur luciakronan ska se ut. Inget talligt glitter här inte utan klädd i ris med röda band. Nora började tjata om glitter redan förra året men i år vädjar hon verkligen till sin mamma och ber på sina bara knän om att få ha glitter istället för ris i kronan. Hon lovar att ha ris nästa år och året efter det om hon bara får ha glitter i år. Problemet är att det är sista året vi föräldrar får komma och titta...ska hon då verkligen få ha glitter när det är sista gången??

Jag minns faktiskt att jag hade samma problem med min mamma som varje år propsade på att klä min luciakrona i ris medan jag helst av allt ville ha glitter. Jag vet att jag lovade mig själv att mina barn minsann skulle få ha glitter i kronan om de ville. Undrar hur Nora kommer att resonera när hon blir stor?


Nora 2 år och lucia för första gången

Tidningsutklipp med blogginnehavaren i luciatåg 1980. Svårt att lista ut vem av alla lucior som är jag? Det är bara att kolla vilken lucia som inte får ha glitter i håret


Inga kommentarer: