torsdag 27 november 2008

It's christmas time


Detta är inte första gången jag bloggar. Gjorde ett försök i somras med en mobilblogg men den fick ett hastigt slut när jag tvättade min kameramobil i tvättmaskinen. Sedan dess har jag hankat mig fram med Marcus gamla mobil utan kamera så den bloggen fick dö ut.


För att kunna berätta om mina julbestyr måste jag redovisa det jag redan har gjort. Steg nummer ett för att nå den ultimata julen är att inhandla alla tidningar och böcker som handlar om jul för att hämta inspiration. Ovanpå det söker du på lämpliga webbplatser som helst både har goda julrecept och tips på dekorationer. Exempel på sådan webbplats är http://www.marthastewart.com/


Steg nummer två: Skaffa fina kläder till barnen. Det gäller att vara ute i god tid för att ha vid den stora julkortsfotograferingen som kommer senare. Fin vit blus, röd kjol, vita strumpbyxor och svarta lackskor till den stora. Vit body, röd klänning, vita strumbyxor och svarta lackskor till den lilla. Åhh så himla fint det blev...prislapp hemlig.


Steg nummer tre har varit inköp av julgranskulor. Förra året var första gången vi firade jul hemma och första gången vi hade en riktig gran. Jag fick i sista stund ge mig ut för att skaffa nytt julgranspynt, det vi hade innan stämde nämligen inte med färgerna i vårt nya vardagsrum. Det blev ett set med kulor i lila och silver...så himla tråkigt men det fick gå. Ända sedan dess har jag tänkt att jag ska ha en riktig Disney-gran med kulor i 100 färger ( i alla fall 10), men det har visat sig lättare sagt än gjort för jag hittar aldrig kulor i de färger jag vill ha. Jag har googlat på "julgranskulor" i 5 veckor nu utan att hitta det jag vill ha.


Men så i måndags satt jag där återigen och googlade efter julgranskulor och upp kom en tysk sida...vilken dröm! Tyskland har alltid varit kända för att vara glada i julen och här hittade jag precis vad jag ville ha. De hade massor av kulor i massor av färger, matta utan mönster precis som jag vill ha. I min iver beställde jag 144 st julgranskulor i cerise, ärtgrönt, isblå m.m.

Marcus blev inte helnöjd och jag har nu fått lova att använda kulorna livet ut.


Steg nummer 4: Inköp av glögg. Fick leta ett tag men hittade till slut det lilla paketet med årgångsglöggarna i en butik i stan. De har nu fått en hedersplats i köket.


Förra året fick jag en alldels egen vit Kitchen Aid av min man i julklapp. Han hade även köpt det stora tillbehörspaketet med köttkvarn och korvhorn och jag bestämde mig för att jag den här julen skulle göra egen korv a'la kungafamiljen. Så steg nummer 5 blev att leta lammfjälster (lammtarmar) till mina korvar. Hittade en gårdsbutik som har lovat att förbereda tarmarna åt mig och i vecka 50 är det dags att stånka korv. Marcus undrade hur mycket tarmarna kostade men jag glömde fråga så jag hoppas det inte kostar multum för då får jag en tjurig make igen.
Oj det blev ett långt inlägg men nu Anna är du "up to date"


1 kommentar:

Anonym sa...

Det här är ju helt otroligt!
Du är ju exakt precis så som jag minns dig, och den här julbloggen känns redan klassisk!

144 julgranskulor från Tyskland - say no more!

Som vanligt när jag sitter och kör pekfingervalsen så är det sena timmen och jag borde egentligen sova men jag måste ändå tillstå att kommentera ditt inlägg om den ståndande korvstoppningen som intresserar mig mycket!
Vet inte om du minns det från skoltiden men jag är ju uppvuxen på bondgård, är en riktig bonntös och har självklart därmed stånkat korv sedan barnsben!
Ja det var väl nästan 20 år sedan senast men jag skulle dock ändå vilja kalla mig lite utav expert inom området. När ämnet korvstoppning av nån outgrundlig anledning kom på tal på tidningen en dag så förstod mina kollegor inte alls vad jag snackade om (det är så med storstadsborna du vet) och när jag kom fram till att skinnet, man stoppar korven i, i själva verket är tarmar, kallade dom mig för en otäck lögnare och skojare...
Hur som helst.
Eftersom det förr om åren traditionsenligt inför jul alltid slaktades en hel gris hemma hos familjen Persson så var det ju synd att jag inte kände till dina korvstoppningsplaner tidigare. För som journalist har jag ju fått lära mig att allting handlar om kontakter och kanske kunde jag, med min bonntös bakgrund, kunde fixat billiga tarmar åt dig... Men vi får hoppas att din snubbe inte är allt för dyr och att det är skinn av högsta klass.
Jag ser hur som helst grymt mycket fram emot denna korvstoppning, även om det bara över i cyberspace som jag får uppleva det så känns det som upplagt för en nostalgitripp på temat mina barndoms jular... :-)

/ap