söndag 30 november 2008

Överskattat

Det finns vissa saker vid jul som jag medvetet har valt bort som många andra tycker är livsnödvändigt.

Den första "heliga" traditionen som jag har valt bort är den traditionella ljusstaken med fyra ljus, ett töntigt litet ljus för varje söndag före jul. Jag älskar levande ljus och varför skulle jag vilja ha en ljusstake där ett ljus brinner medan tre andra står där med vaxad veke. Fula brukar ljusstakarna vara med så nej, adventsljusstake går bort. I den här kategorin faller egentligen även datumljuset in men det tycker jag är lite mysigt så det åker fram ett varje år ändå.

Den andra traditionen som går bort är julstjärnor. Är det någon som allvarligt tycker det är en vacker blomma? Så vacker att man hellre har en julstjärna än en amaryllis. Jag måste erkänna att jag fortfarande känner grupptrycket här och har ställt 2 stycken inne på Noras rum men nästa år blir det inga. Istället har jag massor (6 i alla fall) amaryllisar, julens drottning!

Den tredje traditionen är att sätta egen pepparkaksdeg. Köpta pepparkakor är oändligt mycket godare än hemmagjorda. Det kvittar om det är någons gammelmormors hemliga recept, jag har aldrig smakat en hemmagjord pepparkaka som har varit godare än Nyåkers. Naturligtvis tar jag inte ifrån mina barn det stora nöjet att få baka pepparkakor men då köper vi Nyåkers färdiga deg. Vi äter deg och bakar ut ca 20 kakor, resten köper vi på burk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du förvånar mig!
Men positivt!
Se ändå mest fram emot korvstoppningen! :-)

/ap

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig i allt. Iofs har jag fallit för trycket att ha en ljusstake men har ingen traditionell...

Har bara en amaryllis men inten julstjärna och jag tycker faktiskt inte alls om hembakta pepparkakor :)