torsdag 27 november 2008

Snart ska det dofta gott här hemma


Idag har det inhandlats diverse växter till advent. Två stora enar med ljusslinga och rött pärlband står utanför ytterdörren. Två små hyacinter inne på Noras rum samt ett helt gäng tazetter i Aalto-vasen.


Marcus är allergisk mot hyacinter, men det struntar jag i, det blir ingen riktig jul utan hyacinter. De första åren nöjde jag mig med att bara ha två hemma men nu 10 år senare är vi uppe i 5. Tazetter har jag inte haft förut men med tanke på hur starkt de luktar så är han förmodligen allergisk mot dem med. Ärligt talat undrar jag om inte han bara simulerar.
Imorgon ska jag fortsätta med amaryllisarna och resten av hyacinterna. Borde få upp ljusnätet i busken vid brevlådan också....snart dags att skriva lista över allt som ska göras

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde inte det fanns nån på envisare än min mamma Barbro när det gäller "jag-måste-hyacinter-på-jul"...
År efter år kommer argument som "jag ställer dom i ett annat rum medan vi äter", "dom här vita är luktfria, det sa Tysken (blomstergubben i Götene)", "dom här kan du väl inte känna av, dom har ju knappt slagit ut," "du kanske håller på att bli förkyld", "jag har inte hjärta att ta bort den ur julgruppen jag fick av moster Ing-Britt det måste du ju förstå, och hon kunde ju inte veta.."

Tusen ursäkter, varianter och argument.

Det hjälper inte.

Hyacinter är ett helvete.

Om du inte redan förstått det, jag är också allergisk mot dessa snoppliknande odörer till julblommor...

Hanna sa...

Haha, jag skrattar ihjäl mig. Klassiska argument och ursäkter.