onsdag 21 december 2011

Årets gran

På fredagskvällen begav jag mig till farbror Sven för att titta på gran. Vi blev tvungna att klä granen extra tidigt i år eftersom vi inte kommer att vara hemma i jul. Kände mig inte riktigt på rätt humör när jag gick där och letade ihop med farbror Sven, granen har inte känts lika viktig i år eftersom vi firar jul på annan ort. Nåväl, efter en stund hittade jag en fin gran, försökte påkalla Svens uppmärksamhet så att han kunde hålla i granen medan jag granskade den noga. Då försvann strömmen, hela granförsäljningen mörklades. Det var becksvart och det fanns inte en chans att se huruvida det var en bra gran eller inte.

Sven föreslog att jag skulle komma tillbaka dagen därpå så att jag skulle kunna se ordentligt men det tyckte jag låt jobbigt. Så jag fick lita på min instinkt och köpte granen jag precis hade hittat. Fick lite mörker-rabatt som plåster på såren.

På lördagen steg vi upp tidigt för att klä granen. Barnen var lika entusiastiska som vanligt och ville börja hänga i kulor innan vi ens hade fått i granen i foten. Granen blev, trots mörker-köp, helt ok men ena sidan var lite gles så den får stå in mot väggen. Marcus uttryckte en förvåning över att det inte verkade som att det hade tillkommit några nya färger på julgranskulorna det här året...fast det hade det ju men det behöver ju inte han veta om...

I vår lilla familj har vi som tradition att vi alltid dansar kring granen när den är klädd men i år fick jag verkligen tjata på övriga familjen för att de skulle ställa upp och Elsa avvek efter bara en halv låt. I år var jag lite crazy och tillät barnen att hänga upp polkagrisar i granen, har aldrig hänt tidigare.


Inga kommentarer: