måndag 12 december 2011

Grymt gott!

Det här är fina grejer det. Mumselimums!


Imorgon är det Lucia och i år är det ett helt annat upplägg än tidigare år. För det första så har inte Nora något firande i skolan eftersom det bara är 3:or och 6:or i luciatåget.

För det andra har dagis bestämt sig för att göra som alla andra tokiga dagis...fira lucia ute.
VARFÖR DÅ?? Jag har inte alls lust att stå ute och frysa för att titta på små michelingubbar som sjunger falskt. Jag vill sitta inne i värmen och titta på små söta barn i söta dräkter som sjunger falskt. Har alltid varit så nöjd med att vårt dagis inte har hakat på den trenden men nu är det slut med det :(

För det tredje så har jag lärt känna min yngsta dotter rätt bra efter att ha spenderat ganska mycket tid med henne de senaste 3, 5 åren. Hon heter Elsa, kallas för lilla E men har fått ett nytt smeknamn, Aviga Elsa. Elsa kan man inte tvinga eller muta, vill hon inte så vill hon inte. En sak hon inte vill är att ha på sig nån himla tomtedräkt eller lucialinne. Vi minns ju hur det blev förra året. Hon tänker inte heller sjunga om några pepparkakor, tomtegubbar som tipp tappar eller om möss som dansar runt en stövel utan tå. Nej nej nej! så redan nu kan jag berätta hur min morgon kommer att se ut.
  • Vi kommer att vara tidsoptimister och därför få stressa ihjäl oss på morgonen.
  • Barnen kommer att behöva gå upp tidigare än vanligt och den lilla kommer att vara tjurig över det.
  • Aviga Elsa kommer att säga nej, nej, nej till den stass som jag har tänkt att hon ska ha på sig under tomtekläderna.
  • Aviga Elsa kommer att skrika och vråla och slänga sig på golvet.
  • Aviga Elsa kommer vägra ta på sig ytterkläderna eftersom hon redan är sur över det tidigare klädvalet.
  • Aviga Elsa kommer absolut vägra ta på sig antingen den tomte-cape eller lucianattlinne som jag har tänkt att hon ska ha över ytterkläderna.
  • Antingen kommer jag har gett upp tanken och struntar i tomte/luciakläder eller så har jag tvingat på barnen luciautstyrsel
  • Om jag har tvingat på barnet luciakläder kommer hon att slänga sig på marken så snart vi kommer ut och vråla i högan sky.
  • Tomteluva eller tärnglitter är inte att tänka på
  • Väl framme på dagis kommer vi ha en lerig, smutsig dotter som vrålar och "vill inte"
  • Under själva framträdandet kommer hon antingen inte vara med pga att hon är för arg eller så kommer vi ha ett barn som står med trumpen min i sina lila galonisar...eventuellt kommer barnet ha ett tärnljus i handen.
Åh jag har verkligen en positiv inställning till morgondagen! Vi får se i morgon hur rätt jag fick.

1 kommentar:

Susanne sa...

Låter som du behöver ladda batterierna ordentligt, så du orkar med morgondagen!!!