onsdag 14 december 2011

Eggnog

Det har blivit en himla massa eggnog den senaste veckan. Jag introducerade Marcus för eggnog för en herrans massa år sedan. Då gjorde jag och min syster en sats hemgjord eggnog. Tyvärr råkade vi ha i alldeles för mycket muskot den gången så det var som att dricka flytande potatismos, vedervärdigt! Sedan dess har Marcus alltid rynkat på näsan så fort jag har nämnt ordet eggnog.

Förra veckan var Marcus på ett möte i USA och enda anledningen till att jag släppte iväg honom var att han lovade att ta med sig massa färdigblandad eggnog hem. Väl hemma så var han fortfarande svårövertalad till att smaka, men när han väl gjorde det var han helt hooked. Här har druckits eggnog i massor och rädslan för att de få flaskor vi hade inte skulle räcka för hela säsongens behov blev överhängande. De senaste dagarna har därför Marcus försökt att experimentera fram ett recept med samma smak som den goda köpta.

Första satsen blev inte så lyckad. Ägget koagulerade i den varma mjölken och smaken blev alldeles för söt. Smakade som varm vaniljsås med lite koagulerat ägg i. Usch!

Gårdagens blev faktiskt rätt så bra, inget koagulerat ägg men däremot en rätt överhängande äggsmak och alldeles för tjock.

Dagens försök blev kanon, tror vi inom en dag eller två har kommit fram till ett vinnande recept. Kan tyvärr inte ta åt mig äran förutom att jag är väldigt bra på att påpeka vad som är fel med den eggnog:en som serveras.

Gissa om det kommer att drickas en massa eggnog när vi är i stugan efter nyår, tänk att komma hem till eggnog och brasa efter en dag i backen. Lovely!

Inga kommentarer: