söndag 29 november 2009

1:a Advent och mekaniska tomtar

Linköping måste vara den minst juliga stan i hela Sverige. Det är julskyltning men inte en endaste tomte i skyltfönstren. Familjen åkte ner till stan idag för att gå och mysa och titta på tomtar. Två små marknadsstånd på Stora torget (och nån himla lappkåta som jag inte förstod vitsen med). Jag hade läst att lilla torget skulle ha julmarknad, men där fanns bara ett litet tält med kamoflageklädda människor som sålde lotter, man kunde visst vinna en chokladkalender...Fattar ni vilken usel stämning det var???

Jag gick och muttrade lite och tyckte att det skulle vara som det var förr, i Skara. Där fanns minsann mekaniska tomtar i skyltfönstren som man som barn kunde stå och titta på i flera timmar...åtminstone i flera minuter. Marcus undrade om det verkligen var Skara jag pratade om, han tyckte det lät mer som om jag pratade om London eller någon annan storstad. "Nej, hävdade jag. Bjarnes hade minsann en tomte som satt och svarade i telefon i fönstret."
"Jaha, säger Marcus. förstår jag, ni hade alltså EN affär som hade en mekanisk tomte?"
"Mneej...det fanns fler affärer...sa jag medan jag försökte komma på om jag någonsin har sett en mekansik tomte någon annanstans i Skara."

Ja ja, besviken var jag i alla fall över att Linköping inte kunde uppbringa en endaste mekanisk tomte. Jag slår vad om att Bjarnes (barnklädesbutik i Skara) fortfarande har sin tomte som svarar i telefon i fönstret. Skara - Linköping 1-0

Hemma är det i alla fall mysigt. Jag myste till tjejernas badrum lite med nya handdukar, små figurer samt en tvålpump som ser ut som en snögubbe. Nora tyckte det var mycket vackert!

Inga kommentarer: