onsdag 19 december 2012

Arbetsfördelning

Kl 23.30 onsdag kväll. Vi lyssnar på julmusik och dricker eggnog. Jag slår in alla barnens julklappar och Marcus sitter och jobbar så att vi ska ha råd med mat och slippa leva på torrt omslagspapper resten av året.



Märkligt hur lindrigt en del kommer undan. 

Jag har:
- städat
- bakat och gjort julgodis med barnen
- tänkt ut och köpt alla julklappar (typ sjuttioelva st)
- inhandlat alla julblommor
- inhandlat gran och släpat hem den
- fixat adventskalendrar och adventspresenter
- fixat allt kring lucia
- fixat julklappar till julklappslekar
- fixat nya julgranskulor (var iofs inte särskilt jobbigt)
- fixat en fin jul-playlist som går runt runt här hemma
- fixat fina kläder för barnen att ha på sig på julafton
- köpt en del julklappar till barnen från mor- och farföräldrar
- slagit in alla julklappar (typ sjuttioelva st)

Marcus har:
- gjort flera liter eggnog
- satt i belysningen i adventsgranen alldeles själv
- hjälpt mig att lägga ljusnätet över enbusken på tomten
- hjälpt mig att hålla i stegen så att jag inte skulle ramla när jag gjorde i ordning den engelska granen
- hjälpt mig att plocka ner pyntet från vinden

Har alla det så här eller är det bara hos oss arbetsfördelningen är helt skev?

Medan jag har skrivit mitt inlägg har han gått och lagt sig för att han var så trött. Vem är det som borde vara mest förtjänt att få klaga över trötthet här egentligen?

1 kommentar:

Angelica sa...

Hemma hos har jag:
Bakat och gjort julgodis med barnen
Köpt julklappar
Slagit in några julklappar
Fixat julblommor
Fixat adventskalender

Mannen:
Tagit fram adventsbelysning
Släpat hem gran
Släpat ner julsaker från vinden
Klätt gran
Fixat adventskalender
Köpt julklappar
Slagit in julklappar (fler än frun)
Fixat julmusik
Fixat julsprit ;-)

Sen har vi nog inte gjort nåt mer...