måndag 3 december 2012

Noras tankar om Jesus



 
 
På bilden ser ni min julkrubba som jag fick på det glada 70-talet.Tyvärr saknas ett stall så den här familjen var frekventa gäster i mitt dockskåp.Jesusbarnet försvann alltid men på något mirakulöst sätt har han alltid hittat hem igen.

I år fick Nora syn på den och frågade om hon fick ha figurerna på sitt rum. Visst fick hon det men en liten oro gnager i mig...ska jesus försvinna igen.Nora är den enda i vår familj som har en gnutta gudstro i sig och jag vill helst inte ta död på den utan låter henne hållas men det är svårt att inte färga av sina egna tankar och värderingar på sina barn. Hon tittar på en massa klipp på youtube som handlar om Jesus och förra året bröt hon ihop en dag. När jag frågade varför hon var ledsen svarade hon: "För jag saknar honom (Jesus) så" och bölade lite till.
 
Igår satt hon och pillade med figurerna när jag kom in i rummet.
 
N: Mamma, vet du varför Jesus har en handduk över snoppen?
H: Har han en handduk över snoppen?
N: Ja, det är för att det inte fanns några blöjor förr i tiden. Det fanns inga kalsonger eller trosor heller så alla hade en handuk över sin snopp eller snippa.
H: Jaså, var det så?
N: Ja, äckligt va?
 
Hon fingrar lite på Maria.
 
N: Mamma, får man leka med jesus-familjen?
H: Ja, det får man. När jag var liten så brukade jag leka med dem i dockhuset.
N: Bra, för jag leker lite med dem nu.Men jag leker att jesusbarnet är en tjej istället som heter Maria A, och mamman heter Maria K.
H: Maria K och Maria A?
N: Ja, Maria K heter ju Krist i efternamn.
(svårt att hålla mig för skratt)
H: Jaha, men borde inte mamman och barnet heta samma efternamn?
N: Jo, men då vet man ju inte vilken Maria som är vilken. Därför får barnet heta Maria A.
H: Okej
N: Ibland kallar jag mamman för Mary, för det kan man göra har jag sett på youtube.Pappan kan man kalla för Youssuf också. Jag brukar även låtsas att han som passar djuren är Jesus som är vuxen.
N: Jag önskar mig ett stall i julklapp mamma, så de har någonstans att bo.
H: Okej
 
Vi sitter tysta ett tag...¨
 
N: Mamma, vet du att Gud är en kille?
(vill ju inte avslöja min skeptism till gud så jag säger:)
H: Jaså, är han? Hur vet du att han inte är tjej?
N: Jo, för det har jag sett på youtube.
 
Den här tjejen har koll!

Inga kommentarer: