lördag 6 december 2008

Insomnia

Vaknade för en stund sedan och kan inte somna om. Regeringens nya löfte om ROT-avdrag har satt min hjärna i spinn. Vilket projekt ska vi dra ingång för att få största möjliga nytta av avdraget? Jag är lite inne på fönsterbyte. Vi behöver byta fönster av flera skäl:
  • De vi har idag är bruna= inte snyggt
  • De vi har idag behöver kittas om allihop = inte kul
  • De vi har idag öppnas inåt = installation av mina älskade Fikzo myggfönster är omöjlig
  • Vi har idag sk "2+1-fönster" vilket innebär att varje fönster har 6 sidor som måste putsas, och vi har 20 fönster = 120 sidor att putsa. Visserligen kostar det bara 450 kr att få det gjort av en fönsterputsare men byter vi fönster kommer det bara kosta oss ca 200 kr att få dem putsade.

Plus kanske den viktigaste anledningen av alla. Det jag saknar för att uppnå Ultimate Christmas, en braskamin. Marcus har lovat att jag ska få installera en braskamin men på den plats som jag har sett ut sitter det idag ett fönster som jag därför vill flytta lite på. Med tanke på att vi har fjärrvärme och endast kommer använda braskaminen som mysfaktor tycker Marcus att det blir en väldigt dyr inredningsdetalj. Men när jag diskuterar fönsterbyte med Marcus pratar jag mest om att det är en energibesparande åtgärd och att det är vår plikt att göra någonting åt energislöseri :)

Jag snuddade lite vid ämnet under middagen och Marcus bara hummade lite om att vi kunde kolla upp det hela. Det var en klar köpsignal enligt mig. Jag tror vi for diskutera vidare under bilresan imorgon. Nej, nu är klockan 02.37 och barnen vaknar snart, måste sova lite.

Inga kommentarer: